Prokrastinace neboli chorobné odkládání povinností je v současné době nevítaný host v nejedné domácí kanceláři (ale také ve velkých korporátních firmách či jinde). Zabraňuje produktivnímu odvádění pracovní náplně, naopak bohužel prodlužuje dobu, kterou strávíme nad nějakým konkrétním úkolem. Existuje však několik věcí, které mohou s prokrastinací zatočit. Prvním z nich je stanovení menších, ale snadno dosažitelných cílů.
Říká se, že i cesta je cíl. Pokud si však stanovíme příliš velké cíle, kterých nemůžeme dosáhnout příliš brzy, zájem či chuť do práce nás dříve nebo později mine. Když však stanovíme cíle menší, vedoucí k dosažení toho hlavního, bude se nám chuť pracovat do žil neustále vracet. Co je větší motivace než postupné dosahování cílů?
V ideálním případě se naučte prioritizovat. Zejména pokud je váš to-do list plný až k prasknutí, nevíte, kam dřív skočit, a velmi často proto svolíte k prokrastinaci. Je to snazší cesta než si muset vybrat, co budete dělat nejdříve.
Když se však na svůj to-do list podíváte a zjistíte, co jsou vaše hlavní priority a jim budete ideálně věnovat svou pozornost nejdříve, práce bude efektivní, produktivní, navíc budete dosahovat výsledků, a nakonec se dojde ke všem bodům ze seznamu, které na vás tam čekají.
Během každého pracovního dne musí dojít i k odpočinku. Ať už máte sedavé zaměstnání či nikoliv. Jenže máme tendenci odpočinek také prokrastinovat. Snažte se odpočívat vědomě. Procházka či doba, kdy nebudete používat počítač. To jsou ideální náplně volných chvil.