Pokud jste se s pojmem setkali, ale nejste si tak úplně jistí tím, o co jde, mluvíme o psaní (nejen) reklamních textů. Každý produkt potřebuje jednou za čas propagovat. Někdy je to kurz, jindy šampón pro psy. Aby však došlo k onomu prodeji, musí být u produktu přesvědčivé texty, které člověka doslova přinutí ke koupi. A o tom to je – to bude vaším úkolem.
Do této kategorie však spadá i psaní textů do magazínů a blogů, není to jen o poutavých reklamních textech. Vždy však platí, že za dobře odvedenou práci dostanete řádně zaplaceno.
Vaším úkolem jakožto copywritera bude svými texty zvýšit návštěvnost webu, návštěvníky na webu udržet nebo jim předa potřebné kvalitní informace, které následně povedou k prodeji produktu (pokud mluvíme o prodejních textech). Aby se dosáhlo úspěchu, dodržuje se několik zásad a pravidel. Nejdříve však začněme na samotném startu, a sice u otázky, jak s copywritingem začít.
Jelikož mluvíme o práci z domova, která navíc nevyžaduje nic než počítač/notebook a přístup k internetu, start tohoto podnikání/práce nebude tak těžký nebo náročný. Vaše první kroky povedou na živnostenský úřad, jen málokdy se setkáte s někým, kdo by vám texty proplácel „načerno” na ruku. Je to zdanitelná věc stejně jako všechno.
Pokud se do tohoto odvětví pouštíte z vlastního zájmu bez toho, aniž byste zde někoho znali nebo měli už prvního klienta, připravte se na to, že nebudete mít na růžích ustláno. Copywriterů je celá spousta a i když patříte mezi dobré, musí to klienti nejdříve zjistit tak, že vás dohledají.
Abyste o sobě dali vědět, začněte se prezentovat na sociálních sítích, nebojte se registrovat na různých portálech a odpovídejte na nabídky práce, které se vám objeví ve facebookových skupinách či jinde. Z počátku budete sázet na nízkou cenu (pravděpodobně to bude vaše první konkurenční výhoda), posléze bude docházet ke zdražování.
Možností, kde se prezentovat nebo kde hledat zakázky je celá spousta. Ryze pro copywritery jsou určené portály Copywriting.cz nebo také Copywriteri.cz. V obou případech můžete své texty také nabízet k prodeji, pakliže vám některé leží v šuplíku.
Dražší alternativou, ale o to účinnější je portál Navolnenoze.cz, který shlukuje freelancery působící v různých odvětvích. Pokud někdo hledá pomoc při svém projektu (ať už s texty, weby nebo marketingem) pouští se do hledání odborníků na tomto portálu.
A samozřejmě to můžete zkusit i na nejrůznějších inzertních portálech nebo ve facebookových skupinách. Pro copywritery jich existuje celá řada.
Podařilo se vám sehnat první zakázku? Skvělé. Po jejím vyhotovení se snažte získávat zpětnou vazbu od klientů. Recenze jsou totiž to, co vám pomůže posouvat se vpřed a co vám přivolá i řadu dalších spokojených klientů.
Na zmiňovaných profilech můžete zpětnou vazbu od klientů sdílet s ostatními. Reference tak mohou pracovat pro vás, i když zrovna spíte.