Není nic lepšího, než když k vámklient přijde s tím, že o vás slyšel nebo že jste mu byl doporučen. Zatímco pro něj jste sázkou na jistotu, pro vás je to to nejlepší zjištění. Víte, že práci děláte dobře a že si tě lidé chválí natolik, že se vás nebojí s klidným svědomím doporučit dál. Jinými slovy jsou právě reference tou alfou i omegou úspěšného podnikání.
Vezměte si to v praxi – člověk dá na to, co už někdo dříve vyzkoušel. Možná sami nekoupíte elektroniku nebo nevyužijete služby od někoho, s kým jste se ještě nikdy nesetkali. Jelikož se nechcete spálit, pátráte po názorech ostatních a zjišťujete, jestli je zákaznický servis skutečně na takové úrovni, kterou očekáváte, jestli možnost vrácení je bezproblémová a zdalipak případná telefonická komunikace je vůbec možná. A přesně takto podobně to mají ti, kteří chtějí poprvé přijít do kontaktu s vámi.
Nad referencemi bychom skutečně neměli jen mávnout rukou. Z posledních statistik vyplývá, že až 85 % zákazníků před nákupem nebo využitím služeb po recenzích pátrá. A až 95 % zákazníků odradí negativní zpětná vazba, na kterou se bohužel nereaguje.
Možná si říkáte, že je vám naprosto jasné, proč jsou recenze vlastně tak důležité. Jenže přemýšlíte, jak své první zpětné vazby od klientů získat. V tomto případě existuje jenom jedna jediná cesta, a sice přímo se jich ptejte. Kdo se neptá, nic se nedozví – a to platí i v této sféře života.
Zatímco někdo volí e-mailovou komunikaci, jiný rozesílá dotazníky spokojenosti po provedení nákupu nebo využití služby. Jiný se snaží získat zpětnou vazbu po telefonu, někdo zase posílá grafické ohodnocení, do kterého stačí zaznačit počet hvězdiček.
Možností je mnoho, ovšem bez toho, aniž byste se odhodlal zeptat, reference nedostanete. To je holý fakt.
Věděli jste, že reference můžete sbírat přímo na sociálních sítích? Je sice skvělé, když vám ohlasy přijdou do e-mailové schránky nebo do dotazníků, ovšem někteří zlí jazykové mohou konstatovat, že jste si něco takového mohli sepsat sám. A tak se snažte získávat i takové reference, které umístí konkrétní uživatelé přímo na LinkedIn, facebookovou stránku nebo Google firemní profil.
Pokud působíte na sociálních sítích, jednou z možností je také poprosit přímo o sdílení svého profilu, příspěvku na profilu nebo něčeho jiného. Takzvaným sdílením se budete dostávat dál do povědomí lidí, a i když se reference nenapíše slovně, je to jisté gesto podpory a toho, že máte za zády spokojené zákazníky či klienty.
Podařilo se vám získat první reference od klientů? To je super. Je načase je začít aktivně využívat ve svůj prospěch. Ze všeho nejdříve je vystavte na svých webových stránkách a sociálních sítích. Spokojenost klientů se nebojte dát na odiv, ať je lidé vidí a ať se vás nebojí kontaktovat hned, jak na vás narazí.
Kromě webových stránek a profilů na sociálních sítích poputují kladné zpětné vazby i na všechny portály, kde figurujete. Ať už je to portál Navolnenoze.cz nebo Copywriteri.cz či jiné, právě sem patří pozitivní ohlasy. Mají totiž velký vliv v rozhodovacím procesu těch, kteří hledají někoho, jako jste právě vy. Reference vás odliší od konkurence v pozitivním slova smyslu.